Pentala

Om ESF:s Pentala – N60°06,38′ E24°40,90′ –

På ön Pentalas nord-ostliga spets ligger föreningens hem, övergripande kallat för Paven. Här ligger inte bara seglingspaviljongen, dvs. klubbhuset Paven som samtidigt även fungerar som restaurang Paven, utan också ESF:s seglingscenter bestående av juniorernas klubbhus Harrys Paviljong med omkringliggande faciliteter och övernattningsstugor, samt, sist men inte minst, den flytande bastun M/S Basta.

Under sommaren dras både medlemmar samt gäster till Paven för att följa med onsdagsseglingar, delta i seglingsläger eller bara för att njuta av en sommardag i skärgården.

Läs mer om:

Paven – ESF:s seglinsgpaviljong, samtidigt klubbhus och restaurang

Paven är ESF:s klubbhus på ön Pentala och har sedan början av 1900-talet fungerat som en maritim bas för verksamheten. Seglingspaviljongen ritades av arkitekt Sigurd Frosterus och invigdes år 1913. Frosterus kom sedermera att fungera som ESF:s kommodor under åren 1927–29.

Paven är i första hand ESF:s seglingspaviljong, varifrån man kan följa med starterna och prisutdelningarna för onsdagsseglingarna.

Paven är numera uthyrd för restaurangverksamhet, och här kan man äta sig mätt och släcka sin törst både under onsdagsseglingarna och under andra öppethållningstider.

Restaurang Paven

Redan i slutet av 1930-talet startade första restaurangverksamheten i seglingspaviljongen Paven. Idag kan man fortsättningsvis få njuta av god mat i gott sällskap med fantastiska vyer över Aisarfjärden.

Läs mer om restaurang Paven här (länk till hemsidan)

Till restaurangen kan man komma med egen båt, med Esbo stads vattenbuss eller med Pavens egen vattenbus – mer info hittas på restaurangens hemsida (scrolla längst ner).

Onsdagar på Paven

Onsdag är ESF:s traditionella kappseglingsdag – över startlinjen går allt från garvade kölbåtsrävar till nybörjaroptimister! Se närmare info här om du vill delta i kappseglingen.

På onsdagarna går ESF:s egen förbindelsebåt Aili Hanell mellan Amiralshamnen och Paven. Transporten är gratis och sköts av ESF-medlemmar för ESF-medlemmar och deras gäster. Telefonnummer till Ailis befälhavare hittas i Kontaktuppgifter.

Aili Hanells Tidtabell

Från Amiralshamnen

och vid behov.

Från Paven

ca 17:30

Efter prisutdelning (ca 19:30/20:00/20:30)

och vid behov.

Seglingscentret & Harrys paviljong

Hösten 2011 fick ESF ta emot en stor donation av Marina Donner och Krister Ahlström. Tack vare Harry Ahlströms minnesfond kunde en ny paviljong med tillhörande brygga byggas på Pentala. Paviljongen fick namnet “Harrys Paviljong” och den fungerar i första hand som hem för juniorerna och seglingskurserna.

Från Harrys Paviljong kan man följa med aktiviteterna på Aisarfjärden och hålla ett öga på inloppen från Herröfjärden och Kytöfjärden. Ett perfekt läge alltså.

M/S Basta

Föreningens flytande bastu M/S Basta tillbringar största delen av sommarsäsongen ute på Pentala utanför Harrys paviljong, och hon övervintrar i Amiralshamnen.

Basta är särskilt populär bland våra juniorer, som våghalsigt hoppar från taket ner i ett uppfriskande dopp, men det är fritt fram för alla föreningens medlemmar att njuta av en unik guppande bastu-upplevelse med fina vyer över Aisarfjärden.

Instruktioner för M/S Basta

Bastun är fritt i medlemmarnas bruk men den kan inte reserveras. Om seglingsläger pågår hör det till att man kollar med tränarna/ledarna på plats när man kan bada, lägerdeltagarna har förtur. Bastun badas med baddräkt (eftersom den finns rakt utanför restaurangen) och mixed.

Bastun öppnas med normala ESF-nyckeln, hänglåset hittas i övre delen av dörren.

Ute på Pentala finns det ett vedlager mellan duschhuset och segelskjulet och man får ta ved därifrån. Det hör till att hugga mera ny ved än man använt, för juniorerna får inte använda yxan. På plats finns en bra yxa och instruktioner om vad som skall huggas och vart den huggna veden ska radas.

Det är viktigt att använda ENDAST sötvatten på bastuugnen, det finns en utekran nära vedförrådet på Pentala. Om/när man vill duscha går det att göra det i duschhuset.

Välkomna att bada bastu!

Pavens historia i några artiklar

Paven fyllde 100 år 2013 Länk till Finn Erikssons broschyr (pdf)

Fasaden renoverades 2014 Länk till dokument om fasadrenoveringen 2014 (pdf)