Aktiva klasser

Kölbåtar

Både större och mindre kölbåtar deltar aktivt i föreningens onsdagsseglingar men representerar också klubben på diverse nationella och internationella regattor. FinRating mätetalen gör att olika stora och olika snabba kölbåtar kan tävla mot varandra.

606

En aktiv klass på ESF sedan början av 2000-talet. I föreningen finns ett tiotal 606-båtar registrerade som deltar aktivt på föreningens Onsdagsseglingar, nationella seglingar och klassens FM.

Båten lämpar sig utmärkt för alla från juniorer till äldre seglare som vill hålla sig kvar i svängen. Lätt att segla och hantera, men har ändå allt som behövs för den som vill söka toppfart och trim. I föreningens seglingar deltar seglare från alla kategorier och klassen är utmärkt om man vill lära sig mera. Mera om båten och aktiviteter finns på klassförbundets egna hemsidor, http://606.fi/.

I Amiralshamnen finns en kran och möjlighet till traileruppbevaring, och på Pentala finns ett begränsat antal bryggplatser speciellt för 606. Dessa reserveras mot avgift/säsong. I övrigt finns plats med bojförtöjning för gästande båtar.

Båtar från andra föreningar välkomnas gärna till onsdagsseglingarna. Förhandsanmälan är önskvärt och behöver man tillgång till kran bör föreningen kontaktas i god tid på förhand.

ILCA

ILCA klasserna är populära bland såväl ungdomar som äldre “masters” seglare. Förutom de traditionella onsdagsseglingarna arrangeras det träningar och läger. Föreningen brukar vara väl representerad på tävlingar, allt från nationella rankingtävlingar ända till de Olympiska Spelen.

RS Feva

RS Feva blev genast en storsuccé för ca 5 år sedan då föreningen införskaffade de två första jollarna. Efter det har fleetet vuxit till fem jollar som används flitigt av föreningens ungdomar. Besättningsuppsättninen växlas ofta vilket möjliggör att alla har bra möjlighet att lära sig och tävlingarna är jämna.

Zoom8

Zoom8 är en perfekt klass för de juniorer som känner att de börjar bli för stora för Optimist. Ofta seglas Optimist och Zoom också sida vid sida då de är väldigt lik varandra men ändå bjuder på omväxling. Föreningen har ett antal Zoom-jollar som medlemmar kan hyra.

zoom

Optimist

Optimistjollen är stabilt byggd och har en platt botten, vilket gör den svår att välta. Detta ger nybörjare trygghet och självförtroende när de lär sig att segla. Jollen är också lätt att rigga och segla, vilket gör den till ett utmärkt val för dem som vill lära sig grunderna i segling.

Optimistjollen har blivit en populär instegsbåt för många framgångsrika seglare. Många seglingsstjärnor har börjat sin karriär i Optimistjollen innan de gått vidare till andra segelklasser och tävlingar på högre nivåer.

Den erbjuder en rolig och lärorik introduktion till segling och har blivit en favorit bland unga seglare världen över.