Junioronsdagssegling

Vad?

Enligt traditionen träffas ESFs juniorer alla onsdagar under sommarlovet. Vi tränar tillsammans under eftermiddagen kl. 13-16 och på kvällen har seglarna möjlighet att ta del i föreningens onsdagssegling (kvällssegling). Öppen och gratis för juniormedlemmar, ingen skild anmälning behövs för att få delta. För att delta i onsdagsseglingen måste du anmäla dig elektroniskt en gång per säsong. Bekanta dig också med seglingsföreskrifterna, säkerhetsföreskrifterna, definition av startområde samt bankartan för kvällsseglingen på förhand.

För vem?

För juniormedlemmar som seglar Optimist, Zoom8 och RS Feva. Enligt möjlighet kommer vi också att segla 606. Du ska ha gått en seglingskurs på ESF eller seglat i träningsgrupp (eller ha motsvarande kunskaper), på egen hand kunna rigga en jolle och ha färdigheter att självständigt segla runt en bana.

När och var?

Alla onsdagar under sommarlovet. Träff i Amiralshamnen kl. 13 eller ca 13.15 på Paven. Gummibåtsskjuts erbjuds för juniorerna från Amiralshamnen till Paven kl. 13. Själva träningen slutar ca kl. 16 då det vid behov ordnas skjuts tillbaka till Amiralshamnen. På kvällen finns det möjlighet att delta i Onsdagsseglingen.

Program:

• Träning kl. 13-16 under sommarlovet. Då det är skola startar gummibåten från Amiralshamnen kl. 17.
  • Onsdagsseglingens palaver kl. 17.45 på Harrys terass (OBS! Alla bör vara seglingsfärdiga då!)
  • Onsdagsseglingens start (kvällssegling) för Fevan kl. 18.20 (el 18.25 om de seglar på innerbanan, bestäms på plats) och Optimister och Zoomar kl. 18.25
  • Onsdagsseglingens prisutdelning hålls ca kl. 20.

Vad behöver jag packa med?

Ta med en slant för att äta på Paven mellan träningen och kvällsseglingen. Ingen egen jolle behövs* men ta gärna med din båt i fall du har en.

Övrig utrustning du behöver:

• klädsel enligt väder och vind (gärna vattentätt/-avstötande och vindtätt)
  • byteskläder och -skor (man blir våt när man seglar!)
  • egen jolleflytväst med visselpipa om du har (föreningen har nog en del flytvästar)
  • pengar för mat
  • solskydd
  • vattenflaska
  • mycket seglingsiver och gott humör

*Föreningens jollar står till förfogande under onsdagsträningarna men seglingskurserna har förkörsrätt till användningen av dem så var förberedd på att turas om och dela jolle med någon annan. Det samma gäller om onsdagsdeltagarna är många – föreningens utrustning är begränsad. Föreningen ordnar med ledare på plats men eftersom det inte behövs skild anmälan garanterar vi inte antalet ledare per gång (det kan hända att deltagarna är många och ledarna få vilket betyder att det kan bli en del väntande på stranden/i gummibåten.) Vi strävar ändå till att träningarna skall vara möjligast smidiga för allas del.

Restaurang Paven är öppen under onsdagskvällarna. Föräldrar, syskon och övriga åskådare är välkomna ut till Paven för att följa med kvällsseglingarna. Skjuts från Amiralshamnen och tillbaka sker med Aili-Hanell.