ESF har starka traditioner som en förening som fostrar unga kappseglare, vare sig målsättningen är tävlingsframgång eller att njuta av en trevlig hobby och goda kamrater. Många av vårt lands toppseglare har fått lära sig seglingens grunder på ESF:s träningar och träningstävlingar. ESF har utmärkta förutsättningar för juniorverksamhet. Den idylliska hamnen "Paven" på ön Pentala erbjuder möjlighet till att träna både i lugna, skyddade vatten och på Kytöfjärden som finns alldeles i närheten.

Seglingskurser på ESF 2018

ESF ordnar både nybörjar- och fortsättningskurser för barn i åldern 7-15. Dessutom kan föreningen också skräddarsy ihop en seglingskurs för intresserade vuxna. Kurserna är leds av erfarna kappseglare och välskolade ledare. Främst använder vi svenska i vår verksamhet, men alla är tvåspråkiga, så språket är inte ett hinder på ESF.

Öppen onsdagsträning 2018

Föreningen ordnar öppna onsdagsträningar för juniormedlemmar alla onsdagar under sommarlovet. Ingen skild deltagaravgift uppbärs. Träff i Amiralshamnen kl. 13 eller ca 13.15 på Paven. Själva träningen slutar ca kl. 16. Programmet fortsätter på kvällen med kvällsseglingen ända tills onsdagsprisutdelningen ca kl. 20. Ta med en slant för att äta på Paven mellan träningen och kvällsseglingen.

OBS! Beakta att Föreningen (ESF), tränarna och ledarna inte bär ansvar för seglarna under onsdagsträningen och -seglingen. Alla deltar på föräldrarnas ansvar. Detta gäller också mellan träningen och kvällsseglingen.

Onsdagsseglingar 2018

Sedan föreningen grundades har det ordnas kappsegling för medlemmarna varje sommaronsdag. Inte ens kriget fick paus på dem. Seglare, familjemedlemmar, komipsar, alla samlas tillsammans på Paven för att njuta av kappseglingen och det goda sällskapet. Alla båtar är välkomna med!

Träningsläger på ESF 2018

Föreningen brukar årligen ordna flera tävlingsläger för olika nivåers seglare. Tävlingsläger är ett utmärkt sätt för de aktivare seglarna att få fila på sina talanger riktigt ordentligt under en kort tid. Dessutom är det roligt att se föreningens andra juniorer då alla träffas samtidigt ute på Pentala.

Tävlingar på ESF 2018

ESF har i sedan länge haft äran att få arrangera flera tävlingar under året. Tävlingar ordnas för olika klasser och olika nivåer så alla hittar säkert en som passar en själv.

Träningsgrupper 2018

Fyra olika nivåers träningsgrupper finns för juniorerna att välja mellan. Måndagsgruppen är den som är meningen för de yngsta som just först har kommit in i seglingens värld. Där får de på ett skojigt och lekfullt sätt bekanta sig med segling och vattnet som element. Kadettgruppen är till för de som redan kan seglingens grunder och vill börja segla lite mera aktivt. I regionalgruppen börjar seglarna öva på segling som en form av tävlingssport. Man börjar delta i allt fler tävlingar och övar på regler etc. Rankinggruppen är till för de aktivaste seglarna som seglar på både nationell- och internationell nivå.

Utöver dessa grupper för optimistijolleseglare finns det också en grupp för laserseglare.

Övrigt 2018

Under sommaren händer också en hel del annat på föreningen.

Evenemang Datum Inbjudan
Juniorhappening 10.5.2018 Inbjudan