Seglingsligans final 22-24.9.2023

Under helgen 22-24.9.2023 avgjordes Finska seglingsligans final på ESF, en 3 dagars regatta med 12 båtlag som tävlar om vilken segelförening som är bäst i Finland.

De som tävlade om titeln var Esbo Segelförening, Nyländska Jaktklubben, Wasa Segelförening, Skattasailing, Mariehamns Seglarförening, Royal Skipperi Yacht Club, Åländska Segelsällskapet (lag 2), Åländska Segelsällskapet (Sailing Champions League vinnare 2023), West Nyland Yacht Club, Nyländska Jaktklubben (damlag), Esbo Segelförening (damlag) samt Mariehamns Seglarförening (lag 2).

I ESF lag seglade Victor Mesterton skeppare, Simon Karlemo, Sam Stenman, Maria Klemetz (lö-sö) Emil Lindblom (fre) och i ESF damlag seglade Cecilia Sandman skeppare, Emilia Winqvist, Catharina Sandman och Sandra Sonneborn.

Bild: Pepe Korteniemi SBF

Resultaten för helgens final är följande

Guld. Åländska Segelsällskap, ÅSS 41 poäng, vidare till Sailing Champions League (SCL)

Silver. Åländska Segelsällskap, ÅSS 50 poäng

Brons. Esbo Segelförening, ESF 52 poäng, vidare till SCL

4. Nyländska Jaktklubben, NJK 63 poäng, vidare till SCL

5. Mariehamns Seglarförening, MSF, vidare till SCL

De fyra bästa klubbarna och dess lag får möjligheten att representera Finland och kvala in till Sailing Champions League 2024.

De bästa damlagen har också möjlighet att kvala till Sailing Champions League, så både ESF och NJK damer fick chansen.

Finska Seglingsligan startade år 2015 I Finland. I år deltog 22 finska seglingsklubbar och 34 lag i ligan. De bästa lagen får chansen att delta i Sailing Champions League kvaltävlingar för att nå en finalplats i SCL. Ligaformatet, i den form den seglas idag, startade i Tyskland år 2013 och har nu spridit sig till mer än 20 europeiska länder. En egen ligaserie har även startat i Asien (Australien och Nya Zealand)

Finland har vunnit Sailing Champions League två gånger:

2021 Esbo Segelförening

2023 Åländska Segelsällskapet