Seglingsligan 2018 etapp två

Info från förbundet, tyvärr bara på finska. ESF-laget deltar!

Suomen Purjehdus ja Veneily ry, tiedote
19.7.18

Wasa Segelförening pääsee puolustamaan liigajohtoaan kotimaisemissa
Suomen Purjehdusliiga jatkuu tulevana viikonloppuna 21. heinäkuuta alkaen Vaasassa, kun kauden toinen osakilpailu starttaa. Avausosakilpailun Maarianhaminassa kuukausi sitten voitti Wasa Segelförening, WSF. Tuolloin voitto oli pienoinen yllätys, mutta kotivesilleen WSF lähtee ehdottomien suosikkien joukossa.

Suomen Purjehdusliiga jatkuu 21. – 22. heinäkuuta Vaasassa. Avausosakilpailu purjehdittiin Maarianhaminassa noin kuukausi sitten ja tuolloin voittoon purjehti hieman yllättäen Wasa Segelförening, WSF, joka jätti kotivesillään purjehtineen Åländska Segelsällskapetin toiseksi. Kumpikin seura lähtee ehdottomien suosikkien joukossa myös Vaasan kilpailuun.
Johan Neovius WSF:stä pitää kotikilpailua hienona mahdollisuutena ja seura lähtee purjehtimaan hyvällä fiiliksellä.
– Nyt jos koskaan pitäisi olla itseluottamus korkealla. Emme ota turhia paineita, vaan yritämme kääntää avausosakilpailun tuloksen voimavaraksi, Neovius sanoo.
Hän pitää Vaasan olosuhteita niin oikukkaina, että ne voivat kääntää tilanteita radikaalisti. Kotikenttäedun merkitystä Neovius ei pidä valtavan merkittävänä.
– Sen verran kovia purjehtijoita on kilpailijaseuroissa, että he osaavat lukea tuulet nopeasti, kertoo Neovius.
Vaasan kilpailumiljöötä hän pitää erinomaisesti Purjehdusliigaan sopivana. Neovius kuvailee purjehdusaluetta stadionin tapaiseksi. Veneet näkyvät hyvin rannasta ja vesistön ympärillä on metsää ja kerrostaloja. Viikonlopuksi luvattu kevyt purjehdussää lisää Neoviuksen mukaan olosuhteiden haasteellisuutta entisestään.
WSF lähtee kotikisaansa yhdellä kokoonpanomuutoksella. Maarianhaminan voittajajoukkueessa ollut nuori purjehtija, Victor Bergström, jää pois. Hänen tilalleen tulee toinen nuori purjehtija, Hedda Stolpe.
– Hedda on nuori ja todella aktiivinen naispurjehtija, joka on purjehtinut varmasti eniten meistä viime vuodet merimaileissa mitattuna, Neovius kertoo.
WSF lähtee luottavaisena taistelemaan kotikilpailunsa voitosta, mutta toinenkin suosikki Neoviuksella on.
– Voitto saisi jäädä Vaasaan. Jos me emme voita, niin toivottavasti Vaasan Merenkyntäjät voittaa kilpailun, sanoo Neovius.

Nuoret purjehtijat
Kuun lopulla 27. – 29. heinäkuuta purjehditaan ensimmäinen Youth Sailing Champions League -kilpailu. Purjehduspaikkana toimii Saksan Travemunde. Suomen värejä odotetussa kilpailussa edustavat Nyländska Jaktklubben ja Esbo Segelförening. Kilpailu purjehditaan perinteikkään Travemünder Wochen yhteydessä. Purjehtijoiden ikähaitari kilpailussa on 16 – 23 vuotta.

Vaasan osakilpailun seurat
Airisto Segelsällskap, ASS
Brändö Seglare, BS
Espoon Pursiseura, EPS
Esbo Segelförening, ESF
Esbo Segelförening -nuorten joukkue
Finnish Navy Sailing Team, FNST
Mariehamns Seglarförening, MSF
Rauman Purjehdusseura, RPS
Turun Pursiseura, TPS
Helsingfors Segelklubb, HSK
Nyländska Jaktklubben, NJK
Nyländska Jaktklubben -nuorten joukkue
Vaasan Merenkyntäjät
Wasa Segelförening, WSF
Åländska Segelsällskapet, ÅSS
Åländska Segelsällskapet -nuorten joukkue

Paras seura saa pääpalkinnokseen käyttöönsä oman kisaveneen Nord Stream Race -avomeripurjehduskilpailuun 2019.

Sarjan kokonaistilanne: (Päivitetään kilpailun jälkeen tälle vuodelle) https://finnishleague2017.sapsailing.com/gwt/Home.html#/series/:seriesId=180d0b0a-4915-4584-9dfe-88b25cc16faf

Tiivistä kisaseurantaa Purjehdusliigan Facebookissa: https://www.facebook.com/purjehdusliiga/ #purjehdusliiga
Kilpailua voi seurata helposti myös SAPin purjehdusanalytiikan kautta osoitteessa sapsailing.com.

Purjehdusliigan kotisivut: spv.fi/purjehdusliiga/
Liiga kansainvälisesti: Sailing Champions League, sailing-championsleague.com/
Liigan mahdollistavat Nord Stream, Gazprom ja SAP sekä Viking Line, Freja, Roltrade ja Henri Lloyd.
Liitteenä julkaisuvapaita kuvia. Kuvaajatieto mainittava: Aivo Kallas
Lisätietoa antaa: Gedi Lindahl, Suomen Purjehdusliigan projektipäällikkö: 050 523 1852, gedi.lindahl@spv.fi

Suomen Purjehdusliiga on seurojen välinen kolmesta kaksipäiväisestä osakilpailusta koostuva kilpailusarja. Tänä vuonna kisataan vauhdikkailla neljän hengen J70-veneillä. Kisat ovat lyhyitä Fleet-race -tyyppisiä vauhdikkaita kisoja, joiden kesto on sääolosuhteista riippuen noin 10-15 minuuttia. Suomen Purjehdus ja Veneily ry järjestää liigan yhdessä Åländska Segelsällskapetin ja Nyländska Jaktklubbenin kanssa. Rannan läheisyys, lyhyet kilpailut, nopeat vaihdot ja tuomarointi vesillä tekevät seuroja yhdistävästä purjehdustapahtumasta mielenkiintoisen niin purjehtijoille kuin katsojillekin. Lisätietoa: spv.fi/purjehdusliiga/