ESF vann Finska Seglingsligan och är bästa klubblag år 2024!

Från vänster Victor Mesterton, Anton Eklund, skepparen Lucas Karlemo och Sam Stenman. Stort grattis till våra duktiga seglare! Bild: Pepe Korteniemi.

Texten är från Seglingsligans kommuniké 8.9.2024:

Den nionde säsongen av Finska Seglingsligan avslutades i finalen som seglades 6-8.9.2024 i Mariehamn. De lätta och skiftande vindarna utmanade rejält alla tolv lagen på vattnen. Det var inte lätt att ta hem mästerskapet. På vattnen fanns även den regerande Sailing Champions League mästarlaget från Åländska Segelsällskapet.

Bästa klubblag och finsk mästare år 2024 är Esbo Segelförening. Samma lag vann ligan även år 2020 och år 2021 var detta lag det första finska laget som vunnit Sailing Champions League.

De fyra bästa lagen i finska seglingsligan får en plats till kvaltävlingarna i Sailing Champions League 2025. Det bästa ungdomslaget får en plats till Sailing Champions League Youth – tävlingen och det bästa damlaget får en plats till Sailing Champions League -Women tävlingen.

Vinnare av Finska Seglingsligan 2024:
Lucas Karlemo, skeppare
Victor Mesterton
Sam Stenman
Anton Eklund

Lucas Karlemo kommenterar: ’’Det var väldigt lätta och skiftande vindar på vattnen här i Mariehamn nu helgen. Vår styrka var att vi seglade jämnt och konsekvent. Vi kunde inte i något skede ta det lugnt för Åländska Segelsällskapet med sin skeppare Björn Hansen tryckte ordentligt på. Det fanns alltså inget utrymme för misstag. Det blev tajt ända till slutet men vår taktik funkade och nu kan vi fira.’’

1. Åländska Segelsällskapet , skeppare Björn Hansen
  2. Mariehamns Seglarförening , skeppare Hemmin Hanses
  3. Brändö Seglare, tog som fjärde lag en plats till Sailing Champions League kvaltävlingar.

Bästa ungdomslag blev Esbo Segelförenings lag, och bästa damlag kom från Helsingfors Segelklubb. Även dessa två avancerar till sina respective Sailing Champions League tävlingar.

ESF Youth med från vänster skepparen Simon Karlemo, Ines Karlemo, Daniel Givoni och Thomas Lindström. Bild: Pepe Korteniemi.

TÄVLINGSFORMATET
Ligan ställer sex likvärdiga båtar till förfogande för seglarna. Det gäller endast att komma till tävlingsstället och prestera. Banorna är korta och körs oftast nära land så det är lätt för publiken att följa med tävlingen. Besättningsbyten sker på vattnen. Under ett veckoslut seglar man beroende på vindförhållandena ca 30–40 starter. Seglingsformatet kallas ofta Fleetracing eller Sprintsegling. Resultaten läggs upp på en portal för att man ska kunna efter varje race se resultaten. I finalen använder ligan även gps-trackers samt live-sändningar, så att alla som vill kan följa med seglingarnas framfart även virtuell.

BAKGRUND
Finska Seglingsligan startade år 2015 i Finland. I år deltar 21 finska seglingsklubbar och 36 lag i ligan. De bästa lagen får chansen att delta i Sailing Champions League kvaltävlingar för att nå en finalplats i SCL. Ligaformatet, i den form den seglas idag, startade i Tyskland år 2013 och har nu spridit sig till mer än 20 Europeiska länder. En egen ligaserie har även startat i Asien (Australien och Nya Zealand)
Finland har vunnit Sailing Champions League två gånger:
2021 Esbo Segelförening
2023 Åländska Segelsällskapet

Tilläggsinformation om Finska Seglingsligan : Projektchef gedi.lindahl@spv.fi, 050 5231852
Resultat final år 2024: sapsailing.com ; Finnish Sailing League

80e8-48656d40df15