Information gällande hur COVID-19 påverkar föreningens verksamhet

Uppdaterad: 9.4.2020

ESF Corona-info

Uppdaterad: 1.6.2020
Uppdateringar skriven med fet stil.

Coronavirusläget (COVID-19) har förändrat mycket av livet här i Finland och i hela världen. Vi är i en situation där ingen verkligen vet hur den närmaste framtiden kommer se ut. Hela världen försöker så snabbt som möjligt förstå hur coronaviruset sprider sig och vilka åtgärder som är de rätta och tillräckliga för att skydda oss. Situationen är helt ny, och det finns inga slutgiltiga anvisningar eller råd.

ESF styrelse har beslutat att i fortsättningen kontinuerligt uppdatera sina medlemmar om hur coronaviruset påverkar föreningens verksamhet nu då säsongen inleds. Anvisningar som ges här kan bli uppdaterade om läget eller rekommendationerna förändras.

De åtgärder som vi tar inom ESF är baserade på myndigheternas bestämmelser och rekommendationer samt Segling och Båtsport i Finlands rekommendationer. Därtill har Finlands regering begränsat trafik till och från landskapet Nyland, vilket gäller också båttrafik.

Amiralshamnen och vårarbete med båtar

• Var och en kan arbeta med båtens vårservice. Rekommendationer om att hålla distans måste tas på allvar.
  • Toaletten kan användas men varje användare ska städa efter sig.
  • Servicehusen är ur bruk tillsvidare för att säkerställa att inte corona-smittan sprids på föreningen.

Nattvaktsturerna

• Medlemmarna som är 70 år och äldre eller som hör till riskgruppen kan befrias från nattvaktande under första delen av sommaren 2020 ifall de så önskar, vi rekommenderar att försöka byta ut vaktturerna till ett senare skede av sommaren eller fixa en inhoppare för att undvika att hamnen är oövervakad allt för många nätter. Robert Fogelholm har rätten att befria från nattvaktsturer.

Besiktningar

• Skrovbesiktningar skjuts upp till hösten eller kommande vår.
  • Instruktioner för årsbesiktning uppdateras under kommande veckor.
  • SBFs rekommendationer ger möjligheter för besiktning utan mänsklig kontakt mellan besiktningsmannen och båtägaren.
  • Flera försäkringsbolag har anmält att besiktningen från 2019 räcker i år också. Följ ESFs info om detta.

Sjösättning

• Tre sjösättningsdagar har bokats (23.4, 3.5 och 17.5). Det är möjligt att ytterligare dagar blir bokade.
  • I den här situationen är det också ok att boka (och betala) en kranbil själv eller för ett fåtal båtar. Sjösättningen bör meddelas åt Oscar Lindfors. Observera att föreningen uppbär en avgift för flyttning av bocken ifall att du sjösätter båten på egen hand (avgiften för bockflytt ingår i föreningens sjösättningsavgift).
  • Om man inte sjösätter båten och den står på land under sommaren 2020, så betalar man en lika stor avgift som bryggavgiften för båten är. Om båten lämnas på land bör detta anmälas till kansli(ät)esbosegelforening.fi.

Jolleträning

• Jolleträningar kommer organiseras i en mindre skala i början av säsongen. Deltagarna bestäms av tränarna så att det är möjligt att organisera träning enligt SBFs rekommendationer. Duschar och omklädningsrummen är inte i bruk.

Onsdagsseglingar

• Onsdagsseglingarna börjar den 3.6 och pågår ända fram till den 9.9. Tills vidare fungerar arrangemangen normalt med undantaget att prisutdelningen slopas ifall vädret inte tillåter att hålla den utomhus.

Öppna tävlingar

• Vi följer med situationen och meddelar skillt hur de kommer att arrangeras.

Juniorläger

• Juniorläger arrangeras med specialarrangemang. Mera info på hemsidan. Vi följer med situationen och SBFs rekommendationer. Vid frågor kontakta junior(ät)esbosegelforening.fi.

Pentala

• Öppnar upp fastigheterna för medlemmar i samma utsträckning som i Amiralshamnen i början av maj.
  • Restaurang Paven har tillsvidare öppet med vissa specialarrangeman. T.ex. begränsat antal platser inomhus.

Övrigt

• På grund av den ekonomiska situation som föreningen är i samt det allmänna ekonomiska läget som råder, kommer portinvesteringen att skjutas upp. Vi avbryter också insamlandet av telefonnumror för den nya porten. Vi har också varit tvungna att skjuta upp andra investeringar.

Trots dessa tråkiga nyheter vill vi från styrelsens sida önska er alla välmående och en glad påsk!

[1] https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar/aktuellt
[2] https://sv.spv.fi/teema/rekommendationer-under-coronatiden/
[3] https://vnk.fi/artikkeli/-/asset_publisher/liikkumisrajoitukset-uudellemaalle-voimaan-28-maaliskuuta-2020-klo-00-00?_101_INSTANCE_iemYRQDn9G8r_languageId=sv_SE