Nord Stream Race 2018

Den tuffaste havskappseglingen i Östersjön, Nord Stream Race, har seglat i hamn i Helsingfors Åländska Segelsällskapet, ÅSS, som seglar för Finland seglade starkt i en frisk motvind från Stockholm.

Nord Stream Race – båtarna har seglat till Helsingfors från hjärtat av Stockholm till vår huvudstad Helsingfors. Seglarna hade endast 48 timmar på sig att slicka sina sår efter den brutala andra etappen.

Seglatsen från Öland till Stockholm var häftig. Det hårda vädret och vågorna orsakade kraftig sjösjuka för vissa i de olika besättningarna men värst drabbades ÅSS besättning. Den finska Club Swan 50 båten fick dessutom skador och som följd av detta började den ta in vatten.

Skepparen Staffan Lindberg på den finska båten måste göra ett tungt beslut och avbryta på denna etapp. Båten gick att styra till Nynäshamn där den gick att reparera och besättningen fick vila sig litet och återkom till insjötävlingarna i Stockholm följande dag där ÅSS placerade sig på femte plats.

– Små saker kan snabbt leda till mycket dåligt slutresultat. Så hände det för oss för några dagar sedan. Vi har dock lärt oss men faktum kvarstår att vi borde ha reagerat snabbare när vinden ökade, berättar Staffan Lindberg.

Den tredje etappen som startade i Stockholm har varit taktisk segling ända från början. Båtarna seglade ut i en tät klunga genom den smala skärgården mot öppnare hav och mot Helsingfors.

Nord Stream Race – teamen fick en bra erfarenhet av att segla i skärgården när de deltog i den traditionella ÅF-insjötävlingen. På den deltävlingen ledde Rysslands Lord of the Sail suveränt från början till slut.

Den tredje havskappseglingsetappen från Stockholm till Helsingfors vanns av Danskarna, Fredrikshavn Sejlklubb. Denna förstaplacering är danskarnas första i årets Nord Stream Race när seglarna har tre långa havsetapper och tre insjötävlingar bakom sig.

Finländarna visade att de lämnat bakslagen bakom sig. ÅSS seglade fint in på andra plats och lämnade bakom sig det ryska teamet som för tillfället leder Nord Sream Racet totalt. På fjärde och femte plats finner vi denna gång tyska Norddeutscher Regatta Verein samt Kungliga Svenska Segelsällskapet.

Insjötävlingen i Helsingfors

Nord Stream Race presenterar sig idag den 3. Juli på Löyly i Helsingfors Ärtholmen. Det officiella presstillfället hålls kl 11.00 och insjötävlingen börjar ca 13.00 utanför Löyly där media kan följa med tävlingarna.

Det går bra att bekanta sig med dessa i Finland tillverkade Nord Stream Race – båtarna idag den 3. juli mellan 17-19.00 på Skatuddens gästhamn (Norra hamnen)

Välkommen!

Nord Stream Race tävlingen har sedan 2012 anordnats av St Petersburg Yacht Club tillsammans med Gazprom och Nord Stream AG. Nord Stream tävlingen omfattar ca 1000 nautiska mil och seglas längs med Nord Stream gaslinjen. Det är frågan om den mest prestigefyllda ja namnomspunna tävlingen som seglas på Östersjön.

Som bilaga publiceringsfria bilder. Bildkredit bör nämnas: NSR/Alexey Sheremetev

Deltagare

Norddeutscher Regatta Verein, Tyskland

Åländska Segelsällskapet, Finland