Kursprogrammet är preliminärt – ändringar kan förekomma

Nytt för 2019 - förutom de traditionella dagskurserna erbjuder ESF också övernattningskurser för juniorseglare. Seglare som tidigare deltagit i seglingskurser samt som känner sig färdiga för att lära sig mera rekommenderas att söka till träningsgrupp.

Allmänt

Alla kurser som ESF erbjuder riktar sig till seglare på nybörjar- och fortsättningsnivå i åldern ca 7-14 år. Under kurserna görs gruppindelning på plats enligt deltagarnas seglingserfarenhet samt väder och vind. Som ledare på kurserna fungerar erfarna kappseglare och skolade seglingsledare.

Minimikrav för att få delta är att man har sitt första skolår bakom sig och att man är simkunnig. Alla kursdeltagare måste vara medlem i ESF. Mera information om  medlemsansökan för juniorer och medlemsavgift hittar du via länkarna. Föräldrar är välkomna att följa med verksamheten på ESF:s traditionella Onsdagssegling under onsdag kväll. Transport från Amiralshamnen ordnas med Aili Hanell.

Målet för nybörjarna är att lära sig seglandets grunder och att självständigt kunna segla från punkt A till punkt B. För seglarna på fortsättningsnivå är målet att förbättra och finslipa det man tidigare lärt sig. Alla kurser ger färdigheter i att fortsätta i ESF:s träningsgrupper.

Dagskurs (D1 & D2)

Dagskurserna är lika som tidigare år, dvs. träff i Amiralshamnen kl. 10 (på onsdag kl. 13) varifrån skjutsen ut till Paven startar. Vi strävar till att ha två seglingspass per dag med lunch i mellan. Alla dagar förutom onsdag slutar med skjuts tillbaka till Amiralshamnen kl. 16. På onsdagen seglar vi på dagen ett pass, äter middag och deltar (om möjligt) i föreningens onsdagssegling på kvällen. Dagen slutar då ca kl. 20 i Amiralshamnen (ifall föräldrarna vill ta hem sina barn direkt från Paven är det också möjligt).

Målet är förståss att segla så mycket som möjligt, men vi går också igenom lite seglingsteori samt har annat seglingsrelaterat program enligt väder och vind.

Övernattningskurs (Ö1 & Ö2)

För att utveckla juniorverksamheten har ESF under vintern 2019 byggt nya faciliteter vid sidan om juniorpaviljongen på Paven. Detta möjliggör att ESF nu också har möjlighet att erbjuda seglingskurser med övernattning.

Kursen börjar på måndagen kl. 10 med träff i Amiralshamnen och slutar på torsdagen (kurs Ö1) eller fredagen (kurs Ö2) kl.16 då vi återvänder tillbaka till Amiralshamnen. Kursprogrammet förverkligas på motsvarande sätt som för dagskurser, men utöver själva seglandet ordnas också en massa annat skojigt program till exempel utfärd till andra holmar, simmning, matlagning, spelkväll. Övernattning sker i de nya sovstugorna på Paven.

Vi rekommenderar övernattningskurs för seglare som är ca 9+ år och som är intresserade av att spendera tid i skärgården med gamla och nya seglingsvänner, samt är bekväma med att övernatta borta hemmifrån under kursen.

Plats

Kurserna ordnas ute på Paven på ön Pentala. Kurserna börjar och slutar med träff i Amiralshamnen, varifrån vi åker med gummibåtarna över till Paven. Köranvisning till Amiralshamnen.

Kurstidtabell

Kurs Tidpunkt Pris Anmälning

D1

Dagskurs

10-14.6.2019 (må, ti, to och fr kl. 10-16, onsdag kl. 13-ca 20) 275€ Anmäl dig

Ö1

Övernattningskurs

17-20.6.2019 (må kl.10 - to kl. 16)

OBS! Ingen kurs på fredag, dvs. bara 4 dagars kurs!

280€ Anmäl dig

D2

Dagskurs

24-28.6.2019 (må, ti, to och fr kl. 10-16, onsdag kl. 13-ca 20) 275€ Anmäl dig

Ö2

Övernattningskurs

29.7-2.8.2019 (må kl. 10 - fre kl. 16) 350€ Anmäl dig

Utrustning

Seglarna ska ha seglingskläder eller regnkläder, tillräckligt med varma kläder och flera omgångar med byteskläder. Föreningen har flytvästar för seglarna, men den som har egen jolleflytväst kan gärna ta den med sig. Mera detaljerad packningslista finns i kursbrevet som skickas ut närmare kursstart.

På kurserna används föreningens optimist-, Zoom8- och RS Feva-jollar samt 606-båtar. Meddela i anmälningen ifall du önskar ta med egen optimistjolle på kursen.

Måltider

Dagskurs:

I kursavgiften ingår lunch och mellanmål (på onsdag endast middag) på föreningens restaurang på Paven. Måltiderna är ungefär 12.30 (lunch) och 15.30 (mellanmål). På onsdagar äter vi endast en gång ca 16.30.

Övernattningskurs:

I kursavgiften ingår alla måltider (frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål). En måltid per dag äts på föreningens restaurang på Paven. Övriga måltider tillreds tillsammans på juniorpaviljongen som del av programmet.

Ytterligare information

Kursbrev kommer att skickas per e-post till deltagarna före kursstart. Vid behov fås information av juniorledarna via e-mail juniorledarna (at) esbosegelforening.fi.

Anmälning

Anmälningsblanketterna hittar du genom att klicka på 'Anmäl dig' i kursprogrammet ovan. Anmälningstiden började 22.2.

OBS! Anmälan är bindande, betalning sker i samband med anmälningen!

Välkommen på kurs till ESF!