Kursen i augusti är ändrad till dagkurs D3. Pga situationen med COVID-19 ordnas inga övernattningskurser sommaren 2020.

ESF kommer att ordna seglingskurserna D1 (1-5.6), D2 (8-12.6) och D3 (10-14.8) med följande ändringar/specialarrangemang:mnb

• Kursstorleken begränsas till 10 deltagare/kurs
• Onsdagens program ändras så att kursen börjar kl. 10 och slutar kl. 16, dvs alla dagar har samma tidtabell kl. 10-16 (tidtabellen ändras så att vi inte har flera grupper som börjar samtidigt)
• Avstånd på minst 1m hålls så långt som möjligt (bryts endast vid undantagsfall)
• Kursen hålls utomhus (OBS! Beakta väder och vind då ni packar för kursdagen)
• Alla måltider äts utomhus
• Vi följer en bra handhygien (möjlighet att tvätta händerna finns i WC:a, hand desi finns på land och i gummibåtarna)
• WC:na får användas (WC:na delas gruppvis och städas 2x/dag av ledarna)
• Det rekommenderas starkt att ingen i riskgrupp deltar, alla avgör dock själv risken i att vara med, ingen tvingas att delta
• Ingen får delta sjuk (ledare och tränare, kursdeltagare)
• Om någon insjuknar under kursen hålls den insjuknade separat från de övriga och föräldrarna ombes att hämta deltagaren så for som möjligt
• Programmet planeras så att det kan genomföras enligt de rekommendationer vi följer

Allmän info via kursbrev som skickats ut till deltagarna samt via ESF:s hemsida: https://esbosegelforening.fi/verksamhet/seglingskurser/seglingskurser-for-juniorer

Pga situationen med COVID-19 kan man nu enbart anmäla sig till en kurs genom att välja faktura som betalningssätt. Detta för att man ska kunna anmäla sig till en kurs utan att betala kursen innan vi vet om den kan ordnas eller inte. Anmälningen är fortfarande bindande men om kursen inte kan ordnas behöver man alltså inte betala avgiften. ESF gör beslut om en kurs kan ordnas eller inte två veckor före kursstart. I fall kursen ordnas får anmälda en faktura som bör vara betald före kursstart. Kvitto medtas den första dagen och visas för ledarna.

Kursprogrammet är preliminärt – ändringar kan förekomma

Sommaren 2020 ordnar ESF tre seglingskurser för juniorer. Seglare som tidigare deltagit i seglingskurser samt som känner sig färdiga för att lära sig mera rekommenderas att söka till träningsgrupp.

Allmänt

Alla kurser som ESF erbjuder riktar sig till seglare på nybörjar- och fortsättningsnivå i åldern ca 7-14 år. Under kurserna görs gruppindelning på plats enligt deltagarnas seglingserfarenhet samt väder och vind. Som ledare på kurserna fungerar erfarna kappseglare och skolade seglingsledare.

Minimikrav för att få delta är att man har sitt första skolår bakom sig och att man är simkunnig. Alla kursdeltagare måste vara medlem i ESF. Mera information om  medlemsansökan för juniorer och medlemsavgift hittar du via länkarna. Föräldrar är välkomna att följa med verksamheten på ESF:s traditionella Onsdagssegling under onsdag kväll. Transport från Amiralshamnen ordnas med Aili Hanell.

Målet för nybörjarna är att lära sig seglandets grunder och att självständigt kunna segla från punkt A till punkt B. För seglarna på fortsättningsnivå är målet att förbättra och finslipa det man tidigare lärt sig. Alla kurser ger färdigheter i att fortsätta i ESF:s träningsgrupper.

Dagskurs (D1 & D2 & D3)

Dagskurserna är långt lika som tidigare år, dvs. träff i Amiralshamnen kl. 10 varifrån skjutsen ut till Paven startar. Vi strävar till att ha två seglingspass per dag med lunch i mellan. Målet är förståss att segla så mycket som möjligt, men vi går också igenom lite seglingsteori samt har annat seglingsrelaterat program enligt väder och vind.

Övernattningskurs (ordnas inte sommaren 2020 pga situationen med COVID-19)

För att utveckla juniorverksamheten har ESF under vintern 2019 byggt nya faciliteter vid sidan om juniorpaviljongen på Paven. Detta möjliggör att ESF nu också kan erbjuda seglingskurser med övernattning.

Kursen börjar på måndag kl. 10 med träff i Amiralshamnen och slutar på fredag kl.16 då vi återvänder tillbaka till Amiralshamnen. Kursprogrammet förverkligas på motsvarande sätt som för dagskurser, men utöver själva seglandet ordnas också en massa annat skojigt program som till exempel utfärd till andra holmar, simmning, matlagning, spelkväll. Övernattning sker i de nya sovstugorna på Paven.

Vi rekommenderar övernattningskurs för seglare som är ca 10+ år och som är intresserade av att spendera tid i skärgården med gamla och nya seglingsvänner, samt är bekväma med att övernatta borta hemmifrån under kursen.

Plats

Kurserna ordnas ute på Paven på ön Pentala. Kurserna börjar och slutar med träff i Amiralshamnen, varifrån vi åker med gummibåtarna över till Paven. Köranvisning till Amiralshamnen.

Kurstidtabell

Kurs Tidpunkt Pris Anmälning

D1

Dagskurs

1-5.6.2020 (må, ti, ons, to och fre kl. 10-16)

OBS! Onsdagen också kl. 10-16

275€ Anmäl dig

D2

Dagkurs

8-12.6.2020 (må, ti, ons, to och fre kl. 10-16)

OBS! Onsdagen också kl. 10-16

275€ Anmäl dig

D3

(OBS! Ö1 är ändrad till dagkurs D3)

10-14.8.2020 (alla dagar kl. 10-16) 275€ Anmäl dig

Utrustning

Seglarna ska ha seglingskläder eller regnkläder, tillräckligt med varma kläder och flera omgångar med byteskläder. Föreningen har flytvästar för seglarna, men den som har egen jolleflytväst kan gärna ta den med sig. Mera detaljerad packningslista finns i kursbrevet som skickas ut närmare kursstart.

På kurserna används föreningens Optimist-, Zoom8- och RS Feva-jollar samt 606-båtar. Meddela i anmälningen ifall du önskar ta med egen optimistjolle på kursen.

Måltider

Dagskurs:

I kursavgiften ingår lunch och mellanmål på föreningens restaurang på Paven. Måltiderna är ungefär 12.30 (lunch) och 15.30 (mellanmål).

Övernattningskurs:

I kursavgiften ingår alla måltider (frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål). En måltid per dag äts på föreningens restaurang på Paven. Övriga måltider tillreds tillsammans på juniorpaviljongen som del av programmet.

Ytterligare information

Kursbrev kommer att skickas per e-post till deltagarna före kursstart. Vid behov fås information av juniorledarna via e-mail kurser (at) esbosegelforening.fi.

Anmälning

Anmälningsblanketterna hittar du genom att klicka på 'Anmäl dig' i kursprogrammet ovan. Anmälningstiden började 18.12.

OBS! Anmälan är bindande, betalning sker enligt nedan fom 18.4.2020!

Pga situationen med COVID-19 kan man nu anmäla sig till en kurs utan att betala kursen innan vi vet om den kan ordnas. Anmälningen är fortfarande bindande men om kursen inte kan ordnas behöver man alltså inte betala avgiften. ESF gör beslut om en kurs kan ordnas eller inte två veckor före kursstart. I fall kursen ordnas får anmälda en faktura som bör vara betald före kursstart. Kvitto medtas den första dagen och visas för ledarna.  I fall av att kursen måste inhiberas och man redan anmält sig och betalat för kursen, återbetalar ESF kursavgiften efter att beslutet om att kursen inte kan ordnas gjorts.

Välkommen på kurs till ESF!