Kursprogrammet är preliminärt – ändringar kan förekomma

ESF ordnar både grund- och fortsättningskurser för juniorseglare. Seglare som tidigare deltagit i grund- och fortsättningskurs samt som känner sig färdiga för att lära sig mera rekommenderas att söka till träningsgrupp.

Allmänt

År 2018 ordnar ESF 4 juniorkurser. Kurs I, II, III och IV är alla grund- och fortsättningskurser. Man behöver inte ha seglat tidigare, under kurserna görs gruppindelning på plats enligt deltagarnas seglingserfarenhet samt väder och vind. Som ledare på kurserna fungerar erfarna kappseglare och skolade seglingsledare. Kurserna omfattar fyra-fem dagar; måndag till torsdag eller måndag till fredag.

Minimikrav för att få delta är att man har sitt första skolår bakom sig och att man är simkunnig. Alla deltagare måste vara medlemmar i ESF. Föräldrar är välkomna att följa med verksamheten på ESFs traditionella Onsdagssegling under onsdag kväll. Transport från Amiralshamnen ordnas med Aili Hanell.

På grundkurserna lär man sig seglandets grunder och efter kursen är målet att man självständigt kan segla från punkt A till punkt B. På fortsättningskurserna förbättrar man och finslipar det man tidigare lärt sig och lär sig även grunderna i tävlingssegling. Alla kurser ger färdigheter i att fortsätta i ESF:s träningsgrupper.

Plats

Kurserna ordnas ute på Paven på ön Pentala. Programmet börjar dagligen med att barnen hämtas till Amiralshamnen, varifrån vi åker med gummibåtarna över till Paven. Köranvisning till Amiralshamnen.

Kurstidtabell

Kurs nrTidpunktKursAnmälning
I 11-15.6.2018 (må, ti, to och fr kl. 10-16, onsdag kl. 13-ca 20) Grund- och fortsättningskurs Anmäl dig
II

18-21.6.2018 (må, ti och to kl. 10-16, onsdag kl. 13-ca 20)

OBS! Ingen kurs på fredag, dvs. bara 4 dagars kurs!

Grund- och fortsättningskurs Anmäl dig
III 25-29.6.2018 (må, ti, to och fr kl. 10-16, onsdag kl. 13-ca 20) Grund- och fortsättningskurs Anmäl dig
IV 30.7-3.8.2018 (må, ti, to och fr kl. 10-16, onsdag kl. 13-ca 20) Grund- och fortsättningskurs Anmäl dig

Utrustning

Seglarna ska ha seglingskläder eller regnkläder, tillräckligt med varma kläder och flera omgångar med byteskläder. Föreningen har flytvästar för seglarna, men den som har egen jolleflytväst kan gärna ta den med sig.

På kurserna används föreningens optimist-, Zoom8- och RS Feva-jollar samt 606-båtar. Meddela i anmälningen ifall du önskar ta med egen optimistjolle på kursen.

Måltider

I kursavgiften för alla kurser ingår lunch och mellanmål (på onsdag endast lunch) på föreningens restaurang på Paven. Måltiderna är ungefär 12.30 (lunch) och 15.30 (mellanmål). På onsdagar äter vi endast en gång ca 16.30.

Kursavgift

Kursavgiften är 275 euro för 5 dagars kurserna (I, III och VI) och 220 euro för 4 dagars kursen (II). Kursavgiften betalas som nätbetalning i samband med anmälingen. Kursdeltagande förutsätter att man är medlem i ESF. Mera information om  medlemsansökan för juniorer och medlemsavgift hittar du via länkarna.

Ytterligare information

Kursbrev kommer att skickas per e-post till deltagarna före kursstart. Vid behov fås information av juniorledarna via e-mail juniorledarna (at) esbosegelforening.fi.

Anmälning

Anmälningsblanketterna hittar du genom att klicka på 'Anmäl dig' i kursprogrammet ovan. Anmälningstiden börjar 10.2.

OBS! Anmälan är bindande, betalning sker i samband med anmälningen!

Välkommen på kurs till ESF!