Pga situationen med COVID-19 faktureras kursavgifterna säsongen 2021. Detta för att man ska kunna anmäla sig till en kurs utan att betala kursen innan vi vet om den kan ordnas eller inte. Anmälningen är fortfarande bindande men om kursen inte kan ordnas behöver man alltså inte betala avgiften. ESF gör beslut om en kurs kan ordnas eller inte senast två veckor före kursstart. I fall kursen ordnas får anmälda en faktura som bör vara betald före kursstart. Kvitto medtas den första dagen och visas för ledarna.

Kursprogrammet är preliminärt – ändringar kan förekomma

Sommaren 2021 ordnar ESF fyra seglingskurser för juniorer. Seglare som tidigare deltagit i seglingskurser samt som känner sig färdiga för att lära sig mera rekommenderas att söka till träningsgrupp.

Allmänt

Alla kurser som ESF erbjuder riktar sig till seglare på nybörjar- och fortsättningsnivå i åldern ca 7-14 år. Under kurserna görs gruppindelning på plats enligt deltagarnas seglingserfarenhet samt väder och vind. Som ledare på kurserna fungerar erfarna kappseglare och skolade seglingsledare.

Minimikrav för att få delta är att man har sitt första skolår bakom sig och att man är simkunnig. Alla kursdeltagare måste vara medlem i ESF. Mera information om  medlemsansökan för juniorer och medlemsavgift hittar du via länkarna. Föräldrar är välkomna att följa med verksamheten på ESF:s traditionella Onsdagssegling under onsdag kväll. Transport från Amiralshamnen ordnas med Aili Hanell.

Målet för nybörjarna är att lära sig seglandets grunder och att självständigt kunna segla från punkt A till punkt B. För seglarna på fortsättningsnivå är målet att förbättra och finslipa det man tidigare lärt sig. Alla kurser ger färdigheter i att fortsätta i ESF:s träningsgrupper.

Kursprogram

Kurserna är långt lika som tidigare år, dvs. träff i Amiralshamnen kl. 10 varifrån skjutsen ut till Paven startar. Vi strävar till att ha två seglingspass per dag med lunch i mellan. Målet är förståss att segla så mycket som möjligt, men vi går också igenom lite seglingsteori samt har annat seglingsrelaterat program enligt väder och vind. Kursdagarna slutar kl. 16 i Amiralshamnen.

Plats

Kurserna ordnas ute på Paven på ön Pentala. Kurserna börjar och slutar med träff i Amiralshamnen, varifrån vi åker med gummibåtarna över till Paven. Köranvisning till Amiralshamnen.

Kurstidtabell

Kurs Tidpunkt Pris Anmälning

D1

7-11.6.2021 (må, ti, ons, to och fre kl. 10-16)

D2

14-18.6.2021 (må, ti, ons, to och fre kl. 10-16)

D3

21-24.6.2021 (må, ti, ons, to kl. 10-16)

OBS! 4 dagars kurs

220€ Anmäl dig
D4

2-6.8.2021 (må, ti, ons, to, fre kl. 10-16)

Utrustning

Seglarna ska ha seglingskläder eller regnkläder, tillräckligt med varma kläder och flera omgångar med byteskläder. Föreningen har flytvästar för seglarna, men den som har egen jolleflytväst kan gärna ta den med sig. Mera detaljerad packningslista finns i kursbrevet som skickas ut närmare kursstart.

På kurserna används föreningens Optimist-, Zoom8- och RS Feva-jollar samt 606-båtar. Meddela i anmälningen ifall du önskar ta med egen optimistjolle på kursen.

Måltider

I kursavgiften ingår lunch och mellanmål på föreningens restaurang på Paven. Måltiderna är ungefär 12.30 (lunch) och 15.30 (mellanmål).

Ytterligare information

Kursbrev kommer att skickas per e-post till deltagarna före kursstart. Vid behov fås information av juniorledarna via e-mail kurser (at) esbosegelforening.fi.

Anmälning

Anmälningsblanketterna hittar du genom att klicka på 'Anmäl dig' i kursprogrammet ovan. Anmälningstiden började 22.12.2020.

OBS! Anmälan är bindande och faktureras av anmälda om kursen kan genomföras (vi följer allmänna rekommendationer gällande COVID-19).

Välkommen på kurs till ESF!