NSR båtar

4 september - 17 september 2021

Nord Stream Race är den längsta havskappseglingen genom Östersjön där vinnarna av de nationella ligorna i Finland, Sverige, Danmark, Tyskland och Ryssland mäter sina kunskaper. Tävlingen seglas med moderna Club Swan 50 båtar och en besättning på 10 personer.

ESBO SEGELFÖRENING IS THE NATIONAL CHAMPION OF THE FINNISH SAILING LEAGUE 2020 🇫🇮 🏆 - „We’re feeling great. We’ve been...

Publicerat av Nord Stream Race Måndag 5 oktober 2020

Båten

Club Swan 50 är en modern one-design kölbåt som lanserades 2016 till äran av Nautors 50 års jubileum. Båten är konstruerad i kolfiber, 50 fot lång och har en max segelyta på nästan 400 kvadrat meter. För att tävla krävs en besättning på tio pers.

St. Petersburg Yacht Club är ägaren till de fem båtar som används i tävlingen och hyrs av de deltagande klubbarna.

Rutten

Tävlingen startar från Kiel, Tyskland under Kieler Woche och första etappen går till Köpenhamn. Den andra etappen från Köpenhamn till Stockholm är den längsta och tuffaste. Från Stockholm går följande etapp till Helsingfors varifrån sista etappen traditionellt har gått till St. Petersburg. Denna gång stiger seglarna inte i land i St. Petersburg på grund av pandemin, utan återvänder tillbaka till Helsingfors. Totalt ca 1000 sjömil från start till mål. Förutom offshore etapperna seglas också inshore race i Kiel, Köpenhamn, Stockholm och Helsingfors. Flera korta seglingar nära land!

Laget

ESF:s lag består av unga seglare från ESF och övriga Finland med lång erfarenhet av kappsegling i flertalet olika klasser. För oss är tävlingen en möjlighet att bygga på vår erfarenhet inom havskappsegling och lära oss hur man driver en större satsning i praktiken, samt inte minst att skapa värdefulla kontakter i ett internationellt sammanhang inom denna del av seglingssporten.

Hur kan jag delta?

Följ med laget på sociala medierna och kom till HSK under stopovern i Helsingfors. Dessutom kan man stöda laget finansiellt genom att betala in ett bidrag av valfri storlek till ESF Understödsförening r.f.

Mottagare: Esbo Segelförenings Understödförening r.f
Kontonummer: FI5221851800039738
Referensnummer: 1313

Vi är tacksamma för såväl stora som små bidrag!

Var kan man se oss?

Vi kommer att synas under stopovern i Helsingfors den 14-16.9 på HSK.

Beräknad målgång för Leg 3 - 14.9 kl. 18:00
Inshore race - 15.9 kl. 12:00
Start för Leg 4 - 16.9 kl. 10:00
Beräknad återkomst till Helsingfors - 17.9 kl. 10:00

Kom gärna förbi för att se oss segla, se båtarna i hamnen eller varför inte kliva ombord! Live-tracking kommer även finnas tillgängligt via www.nord-stream-race.com under hela tävlingen.

ESF Nord Stream Race 2021 Team Finland på Facebook

Hemsidan för Nord Stream Race

Nord Stream Race på Facebook

Nord Stream Race på Instagram