NSR båtar

4 september - 19 september 2021

Nord Stream Race är den längsta havskappseglingen genom Östersjön där vinnarna av de nationella ligorna i Finland, Sverige, Danmark, Tyskland och Ryssland mäter sina kunskaper. Tävlingen seglas med moderna Club Swan 50 båtar och en besättning på 10 personer.

ESBO SEGELFÖRENING IS THE NATIONAL CHAMPION OF THE FINNISH SAILING LEAGUE 2020 🇫🇮 🏆 - „We’re feeling great. We’ve been...

Publicerat av Nord Stream Race Måndag 5 oktober 2020

Båten

Club Swan 50 är en modern one-design kölbåt som lanserades 2016 till äran av Nautors 50 års jubileum. Båten är konstruerad i kolfiber, 50 fot lång och har en max segelyta på nästan 400 kvadrat meter. För att tävla krävs en besättning på tio pers.

St. Petersburg Yacht Club är ägaren till de fem båtar som används i tävlingen och hyrs av de deltagande klubbarna.

Rutten

Tävlingen startar från Kiel, Tyskland under Kieler Woche och första etappen går till Köpenhamn. Den andra etappen från Köpenhamn till Stockholm är den längsta och tuffaste. Från Stockholm går följande etapp till Helsingfors varifrån sista etappen startar mot St. Petersburg. Totalt ca 1000 sjömil från start till mål. Förutom offshore etapperna seglas också inshore race i Kiel, Köpenhamn, Stockholm och Helsingfors. Flera korta seglingar nära land!

Hur kan jag delta?

Projektteamet

Projektteamet hjälper till med att verkställa detta projekt och uppgifter finns det så det räcker. Ifall du känner att du kunde bidra till projektet på något sätt ska du vara i kontakt med Anton Eklund, anton.eklund97(ät)hotmail.com.

Besättningen

Tävlingsbesättningen har slagits fast efter att besättningsansökan stängde 14.2.2021.

Gå in och gilla projektets Facebook-sida för att höra om de senaste uppdateringarna!

Hemsidan för Nord Stream Race

Nord Stream Race på Facebook