Esbo Segelförening

Junior Onsdagssegling 2017

ESF traditionella Onsdagsseglingar på Paven

Preliminärt upplägg för säsongen 2017 - ändringar kan förekomma

(Öppen och gratis för alla juniormedlemmar, ingen skild anmälning behövs för att få delta)

OBS! Alla som deltar i onsdagsträningen måste vara medlemmar i ESF (eller annan segelförening under Segel- och Båtsport i Finland)! Beakta att föreningen (ESF), tränarna och ledarna inte bär ansvar för seglarna efter onsdagsträningen som slutar kl. 16. Skjuts ordnas vid behov tillbaka till Amiralshamnen för de som inte stannar till kvällstävlingen.

 Tävlande deltar i kappseglingen (Onsdagssegligen) helt på egen risk. Se KSR regel 4, Beslut att kappsegla. Den
arrangerande myndigheten påtar sig inget ansvar för materiella eller personskador eller
dödsfall som ägt rum i samband med, före, under eller efter kappseglingen.

Vad?

Enligt traditionen träffas ESFs juniorer alla onsdagar under sommarlovet. Vi tränar tillsammans under eftermiddagen kl. 13-16 och på kvällen har seglarna möjlighet att ta del i föreningens onsdagssegling (kvällssegling).

Program:

Träning kl. 13-16.

Onsdagsseglingens palaver kl. 17.30 på stora trappan

Onsdagsseglingens start för Optimister och Zoomar (kvällstävling) kl. 18.25

För vem?

För juniormedlemmar som seglar Optimist, Zoom8 och RS Feva. Enligt möjlighet kommer vi också att segla 606. Du ska ha gått en seglingskurs på ESF, på egen hand kunna rigga en jolle och ha färdigheter att självständigt segla runt en bana.

När och var?

Alla onsdagar under sommarlovet. Träff i Amiralshamnen kl. 13 eller ca 13.15 på Paven. Gummibåtsskjuts erbjuds för juniorerna från Amiralshamnen till Paven kl. 13. Själva träningen slutar ca kl. 16 då det vid behov ordnas skjuts tillbaka till Amiralshamnen. På kvällen finns det möjlighet att delta i Onsdagsseglingen. Kl. 17.30 hålls Onsdagsseglingens palaver på Pavens stora trappa. Optimisternas och Zoomarnas start är kl. 18.25*. Onsdagsseglingens prisutdelning hålls ca kl. 20.

*För att delta i onsdagsseglingen måste du anmäla dig elektroniskt 1 x/säsong. Bekanta dig också med seglingsföreskrifterna (lättbåtar), säkerhetsföreskrifterna, definition av startområde samt bankartan på förhand.

Vad behöver jag packa med?

Ta med en slant för att äta på Paven mellan träningen och kvällsseglingen. Ingen egen jolle behövs** men ta gärna med din båt i fall du har en. Övrig utrustning du behöver är klädsel enligt väder och vind (gärna vattentätt/-avstötande och vindtätt), byteskläder och -skor (man blir våt när man seglar så förbered dig på att du behöver 1-2 omgångar med byteskläder), gärna egen jolleflytväst med visselpipa om du har (föreningen har en del flytvästar men det är alltid bättre med en egen), pengar för mat, solskydd och vattenflaska samt mycket seglingsiver och gott humör =)

**OBS! Föreningens jollar står till förfogande under onsdagsträningarna men seglingskurserna har för körs rätt till användningen av dem så var förberedd på att turas om och dela jolle med någon annan. Det samma gäller om onsdagsdeltagarna är många – föreningens utrustning är begränsad. Föreningen ordnar med ledare på plats men eftersom det inte behövs skild anmälan garanterar vi inte antalet ledare per gång (det kan hända att deltagarna är många och ledarna få vilket betyder att det kan bli en del väntande på stranden/i gummibåten.) Vi strävar ändå till att träningarna skall vara möjligast smidiga för allas del.

Restaurang Paven är öppen under onsdagskvällarna. Föräldrar, syskon och övriga åskådare är välkomna ut till Paven för att följa med kvällsseglingarna. Skjuts från Amiralshamnen och tillbaka sker med Aili-Hanell.