Esbo Segelförening

Seglingskurser för juniorer 2017

Kursprogrammet är preliminärt – ändringar kan förekomma

ESF ordnar både grund- och fortsättningskurser för juniorseglare. Seglare som tidigare deltagit i grund- och fortsättningskurs samt som känner sig färdiga för att lära sig mera rekommenderas att söka till träningsgrupp.

Allmänt:

År 2017 ordnar ESF 4 juniorkurser. Kurs I, II, III och IV är grund- och fortsättningskurser. Under alla kurser görs gruppindelning på plats enligt deltagarnas tidigare seglingserfarenhet samt väder och vind. Som ledare på kurserna fungerar erfarna kappseglare och skolade seglingsledare. Kurserna omfattar fyra-fem dagar; måndag till torsdag eller måndag till fredag. På kurserna används föreningens optimist-, Zoom8- och RS Feva-jollar samt 606-båtar. Meddela i anmälningen ifall du önskar ta med egen optimistjolle på kursen.

Minimikrav för att få delta är att man har sitt första skolår bakom sig och att man är simkunnig. Alla deltagare måste vara medlemmar i ESF (om juniormedlemskap kan ansökas på ESFs hemsida, mera information nedan under rubriken ”kursavgift”). Vi önskar även att föräldrarna tar del i verksamheten genom att komma och följa med verksamheten på ESFs traditionella Onsdagssegling under onsdag kväll. Transport från Amiralshamnen ordnas med Aili Hanell (Onsdagar på Paven).

På grundkurserna lär man sig seglandets grunder och efter kursen är målet att man självständigt kan segla från punkt A till punkt B. På fortsättningskurserna förbättrar man och finslipar det man tidigare lärt sig och lär sig även grunderna i tävlingssegling. Alla kurser ger färdigheter i att fortsätta i ESF:s träningsgrupper.

Plats

Kurserna ordnas på Paven på Pentala. Vi ordnar båttransport från och till Amiralshamnen för dem som behöver.  Köranvisning till Amiralshamnen

Kurstidtabell

Kurs nr Tidpunkt Kurs

Anmälning

Öppnar 15.2.2017

I 12-16.6.2017 Grund- och fortsättningskurs
(må, ti, to och fr kl.10 - 16, onsdag kl. 13 - ca 20)

II 19-22.6.2017

Grund- och fortsättningskurs
(må, ti och to kl.10 - 16, onsdag kl. 13 - ca 20.

OBS! Ingen kurs på fredag, dvs 4 dagars kurs!

III 26-30.6.2017 Grund- och fortsättningskurs
(må, ti, to och fr kl.10 - 16, onsdag kl. 13 - ca 20)
IV 31.7-4.8.2017

Grund- och fortsättningskurs                                                          (må, ti, to, fr kl. 10-16, onsdag kl. 13-20)

Anmäl dig

Programmet börjar dagligen med att barnen hämtas i Amiralshamnen.

Utrustning

Seglarna ska ha seglingskläder eller regnkläder, tillräckligt med varma kläder och byteskläder. Föreningen har flytvästar för seglarna, men den som har egen jolleflytväst kan gärna ta den med sig.

Måltider

I kursavgiften för kurserna I, II, III och VI ingår lunch och mellanmål på föreningens restaurang på Paven.

Kursavgift

Kursavgiften är 275 euro för 5 dagars kurserna (I, III och VI) och 220 euro för 4 dagars kursen (II). Kursavgiften betalas som nätbetalning i samband med anmälingen. Kursdeltagande förutsätter att man är medlem i ESF. Mera om inskrivning och årlig medlemsavgift finns på hemsidan under menypunkten  'Föreningen'. Via länken hittar du medlemsansökan för juniorer.

Ytterligare information

Kursbrev kommer att skickas per e-post till deltagarna före kursstart. Vid behov fås information av juniorledarna via e-mail Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. .

Anmälning

Anmälningsblanketterna hittar du genom att klicka på 'Anmäl dig' i kursprogrammet ovan eller genom att välja 'Kalender ... Anmälan till evenemang'. (Anmälningstiden börjar 15.2.2017. OBS! Anmälan är bindande, betalning sker i samband med anmälningen!